En djurklinik
i Eslöv

Vaccination

Nedan finns information om vad som gäller vid vaccination till hund, katt och kanin.
Läs gärna vår kundberättelse om Ebba och kaninen Hasse som fått vaccination hos oss här.

Vaccination hund

Att vaccinera sin hund är en viktig del av att vara djurägare. Vi erbjuder flera vaccin för din hunds hälsa.

Grundvaccination

Grundvaccineringen täcker parvo, valpsjuka och hepatit och ges vid 8 veckors ålder vilket vanligvis sker innan valpen lämnar uppfödaren för sin nya familj. Den andra dosen ges vid 12 veckors ålder och sedan revaccination då hunden fyller 1 år. Därefter ges denna vaccination vart tredje år. För hundar som umgås mycket med andra hundar exempelvis på hundpensionat eller på tävlingar/utställningar så rekommenderas det att man även vaccinerar mot kennelhosta årligen.

Leptospiros

Vi har även haft utbrott av leptospiros i Sverige därför rekommenderas detta vaccin till alla hundar. Två grundvaccinationer ges med en månads mellanrum och därefter årligen.

Rabies

Rabiesvaccination ges till hundar som ska utomlands. Den första dosen kan ges vid tidigast tre månaders ålder. Vissa av vaccinen mot rabies tas i två omgångar med 3-4 veckors mellanrum. Tidigast 21 dagar efter slutförd vaccinering får djuret påbörja sin resa utomlands. Inom EU räcker det att hunden är grundvaccinerad mot rabies och har ett EU pass. Medan vissa länder utanför EU kräver andra regler. Information finns hos Jordbruksverket.

Vaccination katt

Grundvaccin för katter innefattar kattsnuva och kattpest. Den första vaccinationen ges vid 8-9 veckors ålder och sedan från 12 veckors ålder. Därefter kan katten vaccineras efter 1 års ålder. Varje år ger man sedan en ny vaccination mot kattsnuvan. Vaccination mot kattpest upprepas vart tredje år.

Det rekommenderas att även vaccinera innekatter eftersom man exempelvis som ägare kan dra med smittan hem genom avföring eller urin som fastnat på skorna.

Rabies

Om du reser med din katt bör du vaccinera mot rabies. Den första dosen kan ges vid tidigast tre månaders ålder. Vissa av vaccinen mot rabies tas i två omgångar med 3-4 veckors mellanrum. Tidigast 21 dagar efter slutförd vaccinering får djuret påbörja sin resa utomlands. Inom EU räcker det att katten är grundvaccinerad mot rabies och har ett EU pass. Medan vissa länder utanför EU kräver andra regler. Information finns hos Jordbruksverket.

Vaccination kanin

Vi erbjuder vaccinet Myxo-RHD Plus mot gulsot och kaninpest. Om mamman är vaccinerad så bör kaninungarna få sin första vaccin vid 7 veckors ålder och därefter årligen (kan även ges till dräktiga kaniner). Däremot om mamman inte är vaccinerad så bör ungarna få sin första dos vid 5-7 veckors ålder. Djuret ska vara friskt vid vaccineringstillfället. Mer info hittar ni här.